Nyhedsarkiv

23-02-2015

2015 på Facebook – forbrugerne ønsker mere værdi!

Har I lagt mærke til det ændrede aktivitetsniveau på Facebook?

De private opdateringer er blevet færre, mens virksomhedernes er blevet flere og så er vi som forbrugere, blevet meget mere kritiske overfor Like, Følg og Del knapperne. Vi har nu nået en grænse – et mætningspunkt måske, og vi er blevet mere selektive i forhold til hvad, vi vælger at like eller dele. Forbrugerne hopper ikke længere på ”hvad som helst”, derfor handler 2015 om content marketing – altså værdiskabende indhold.

 

Et medie som Facebook har fra starten af 2015 gjort det endnu sværere for virksomhederne, at få en succesfuld, organisk kampagne. De har nemlig fra årsskiftet valgt at ændre algoritmen for organiske spredninger, hvilket betyder at de ting som vi vælger at like og dele på Facebook, ikke længere i samme omfang når ud til vores venner og deres venners newsfeeds. Det er et tegn på nye tider og et tegn på, at vi som forbrugere ikke længere har lyst til, at blive overdynget med budskaber og reklame i vores privatsfære. Det vurderes faktisk, at et opslag i gennemsnit nu kun vil være synlig i newsfeedet hos 2-4 % af virksomhedens følgere.

 

Dette betyder dog ikke, at virksomhederne dage på et medie som Facebook, er talte. Det handler nu om, at maskere sine budskaber og pakke dem ind i kvalitet og underholdning. Forbrugerne har brug for, at have et tilhørsforhold og brug for at blive inspireret med værdiskabende og brugbart indhold. Vi vil lære noget og samtidig se en dybere side af virksomheden. Virksomhederne skal nu gøre sig fortjent til forbrugernes opmærksomhed.
Samtidig skal virksomhederne forene sig med tanken om, at hvis man vil have viral succes, så er det ikke længere ”gratis”. Det vil nemlig nu med stor sandsynlighed være nødvendigt, at tilkøbe sig boost af sit opslag eller sin side, for at opnå den ønskede effekt eller respons.

 

Vi har her samlet 4 råd, som kan hjælpe virksomheden igennem 2015 på Facebook.
1: Boost jeres opslag eller virksomhedsside.
2: Konkurrencer – altså de lovlige!!!
3: Videomateriale – spredes hurtigere og skaber mere blikfang og opmærksomhed, hvis indholdet er godt.
4: Kvalitetsindhold – forbrugerne vil have mere, vil inspireres og underholdes. Skab en præference og gør et godt indtryk med indholdet.

 

Vi kan hjælpe jer med alt fra strategi til ideoplæg, udførelse og vedligeholdelse af de sociale medier. Kontakt Jane Søndergaard på 22841688 og hør nærmere.