Du skal vide, ikke tro. Det er essensen i Google Analytics, der er et gratis program til detaljeret overvågning og dokumentering af, hvordan dit website præsterer i praksis. Derfor er det et meget vigtigt værktøj i arbejdet med din markedsføring.
Med Google Analytics kan du få præcis viden om dine besøgendes adfærd. Hvorfra kommer de, hvad søger de og hvad er det, der gør, at de måske forlader dit website for hurtigt?
Ved hjælp af rapporteringen fra Google Analytics kan du målrette din Google Ads annoncering og få mulighed for at opbygge dit website, så det både fungerer og kommunikerer hensigtsmæssigt.
Konverteringernes effekt
Hjælp til at se, hvordan fx mødebooking og bestillingsformularer bliver modtaget af dine kunder.
Hvem kunderne er
Hjælp til at se, hvor dine kunder kommer fra geografisk.
Hvordan kundernes adfærd er
Hjælp til at se, hvilke steder på dit website, dine kunder er mest interesseret i. Herunder hvor længe de bliver og hvor på dit website, de opgiver og går.
Rapporteringsservice
Hjælp til kontinuerligt overblik. Periodebestemt og automatiseret forsendelse af statusrapporter* efter dit valg.
*Hvilke rapporter, hvilke perioder og hvilken tilpasning, der evt. skal finde sted efterfølgende, er en individuel vurdering. Det afhænger helt af, hvilken virksomhed og hvilke mål du har, men summa summarum hjælper vi som reklamebureau hellere end gerne med den afklaring.
Rapporterne i praksis:
Hvordan de besøgende finder vej til din hjemmeside? Brug rapporten ’Anskaffelse’ (engelsk = Acqusition). Her vil du på oversigtssiden kunne se de mest relevante kilder, der leder til trafikken. Ønsker du derimod et mere udførligt overblik, vil du i underrapporten ’Al trafik’ (engelsk = All Traffic) kunne se trafikkilderne inddelt i hhv. kanaler, kilde/medium og henvisninger.
Samtidig kan du også undersøge trafik fra både Google Ads, SEO og fra kampagner via de sociale medier. Dette kræver dog, at du har implementeret alle dine online-aktiviteter i Google Analytics.
For hver af underrapportens inddelinger kan du dykke yderligere ned i trafikken. Fx vil du kunne se hvilke kanaler, der skaber flest konverteringer, og hvilke der virker efter hensigten. Omvendt kan du også aflæse den såkaldte ’Afvisningsprocent’ (engelsk = Bounce Rate). Denne viser, hvor mange der er kommet ind på dit website for derefter at gå hurtigt igen uden at interagere med andre af websitets sider. Det er altså et tal, der kan indikere, at de besøgende ikke finder, hvad de forventede, da de landede på din side.
Det er en udmærket tommelfingerregel, at hvis du har en afvisningsprocent på over 90 %, bør du optimere.
Jane Søndergaard
Online Manager
js@fs2.dk
+45 22 84 16 88